mathiasjonsson

Direktlänk till inlägg 10 december 2008

Gästbloggare nummer 1

Av Mathias Jönsson - 10 december 2008 23:08

Som mina kära bloggkollegor i Firman har jag beslutat mig för att ta hjälp av en så kallad "gästbloggare"!


Denna kategori kommer att vara ett återkommande inslag här på bloggen.


Först ut att testa sina vingar är allas vår egen Anders Vedmar!



Hej alla!


Jag heter Anders Vedmar och bor i Smygehamn men snart i Trelleborg. Flyttlasset går den 1:e januari!


Det är så populärt med gästbloggare så när nu Mathias frågade mig om jag ville skriva på hans sida så får man tacka för förtroendet och leverera!


Jag är ordförande i Östra Torps GIF Fotboll. Samtidigt är jag materialansvarig för seniorerna, en bra kombination för man har en fin överblick över kostnader, material, ungdomar och seniorer i föreningen.


Ordförande har jag bara varit i ungefär ett halvår då jag tog över efter Henrik Sommer som hade ett kort gästspel på ungefär ett halvår efter att han tagit över efter Erik Lundström. Samtidigt bytte Henrik och jag plats så jag blev ordförande och han blev sekreterare.

Hängde Ni med?


Erik har fått barn och renoverar hus m.m så han tyckte att tiden inte räckte till. Henrik köpte nytt hus i Smyge och samma sak där, tiden. Nu löstes det bra då Henrik blev sekreterare och Erik blev en "free spirit". Han är här, men han är inte här, men han kommer om man kallar!


Inte illa att bärga en serieseger efter endast ett halvår som ordförande. (Obs ironi)


Materialare är ett roligt men också ibland lite jobbigt jobb. Roligt av uppskattningen man får från spelare och ledare. Jobbigt när spelarna inte kan vända rätt sina tröjor, tar fel kläder eller tar hem kläder och annat så att det saknas grejor. Något annat jag har svårt att förstå är att om det nu finns en stor papperskorg i ett omklädningsrum så varför kastar man klisterbindor och benskyddstejp på golvet? Om det nu finns skrapor för skorna utomhus varför slår man då av skorna inne? Är det lathet? De kan springa i 90 minuter i ett högt tempo men de kan inte gå tre meter till papperskorgen. Konstigt! Gör de likadant hemma? Vem plockar upp efter dem där?


Östra Torp ligger mig varmt om hjärtat. Har funnits i föreningen sedan 1976. Märkligt nog så anställdes den mannen, Rolf Larsson, som lockade in mig i föreningen, som vaktmästare här i Torp nu i år den 1:a december.


Jag hade precis muckat och hängde i Smyge när han frågade om jag inte ville följa med på träning. Jag hade spelat lite ett par år tidigare i Gislövs pojklag men aldrig någon seniorfotboll. De frågade var jag spelade så jag sa i anfallet, för det lät fräckast! Jag gjorde mål i min första match så där fick man stanna efter det.


På slutet av min korta karriär (260 matcher i A-laget) så valdes jag in i huvudstyrelsen. Först som ledamot, sedan vice ordförande för att avsluta som ordförande i huvudstyrelsen. Roliga år då vi köpte in Torpalängan och renoverade den under de åren. En otroligt fin klubbkänsla skapades när så många hjälpte till att skapa vårt fina hus.


Fotbollen kallade igen och jag blev tränare för ett pojklag. I dagens A-lag spelar eller har spelat bl.a Mathias Herrström, Joakim Vedmar, Victor Larsson, Filip Marras, Emil Andersson, Kevin Larsen, Daniel Andersson och Simon Böös. Alla ingick i lagen som vi tränade. Det var årgångarna 87-89. Många roliga minnen har man från dessa åren. Från de första träningarna som fyraåringar till dagens fullfjädrade A-lagsspelare.


Kommer ihåg en gång när de var i femårsåldern. En kille ramlade och slog sig i en närkamp. Han reste sig med tårarna rullande på kinderna. Han tittade bort mot sin mamma och sen mot mig och sin mamma igen. Sen gick han bort till mig och ville ha tröst och hjälp. Där blev man bekräftad som ledare när man gick före till och med mamma!


Det är "go" i seniortruppen idag. Härlig sammanhållning och bra resultat. Efter ett par dystra år blev det serieseger och en förhoppningsvis vandring uppåt i serierna har påbörjats. Kan inte hjälpa att tycka att det var synd att vi ramlade ur fyran, det var så lite som fattades för att vi skulle klara kontraktet. När sen så många spelare lämnade så var det inte lätt att stoppa fallet utan vi åkte rakt genom femman ner i sexan. Nu ser det mycket lovande ut inför comebacken i femman. Bra ledarstab och med de nyförvärv vi har klara, eventuellt med några av de som varit och tränat med oss under silly season samt våra kvarvarande spelare så skall vi inte behöva kriga om nytt kontrakt utan spänna bågen lite högre och vara med där det händer.


Alla som känner mig vet att jag har en svaghet för grillade korvar. Har nog provat de flesta korvarna på idrottsplatserna på våra breddgrader. Palle Björk tyckte att jag skulle skriva en bok om korvkulturen på våra idrottsplatser. Jag vet att det är många med mig som också gillar att få en grillade korv inför eller under matchen. Kokt korv är inte mat! Det är bara en ursäkt för att de inte gitter sätta på grillen.


Följande skrev jag på Everysports sida för att förklara min kärlek till grillad korv:


"Brunbränd i hyn ligger hon där. Lång, het och slank men fyllig på de rätta ställena. Man nafsar lite nätt och känner den salta smaken blandas med minnena som sköljer över en. Lite Hultbergs milda senap fullbordar hela anrättningen. Äntligen är det dags för fotbollens höstpremiär och den grillade kroven. Längtar till ikväll."


Något som jag uppskattade för deras mat var att komma in till invandrarlagen i Malmö och äta bland annat grillad kotlett, grillspett, starka korvar, kebaber och annat. Variation förnöjer!


Det absolut godaste jag ätit på en idrottsplats var ett grillspett på Olympics arena. Fin fart i grillen där. Nu är hela deras klubbstuga grillad men det är en annan historia.


Nya vindar blåser i Smyge. Förmodligen blir det så att Östra Torp Fotboll bildar en egen förening som ingår i alliansföreningen Östra Torp GIF. Detta innebär att vi får ett större ansvar för bland annat ekonomin men det ger också större rörelsefrihet och möjlighet till utveckling.


Ungdomslagen som samlas under namnet Smygehuks Fotboll bildar en egen sektion under Östra Torp Fotboll. I denna konstellation ingår knatte-, pojk- och juniorspelare från Östra Torp Fotboll och Lilla Beddinge BK. Det är fortfarande i sin linda men sakta men säkert växer en ny organisation fram. Tanken är att spelarna skall få välja vilken förening de vill tillhöra när de blir licensierade, alltså året de fyller 15.


Ja, detta var lite om mig och vad jag sysslar med i Östra Torp.


Ha det bra...


...vi hörs


Anders

 
 
Firman 2/2

Firman 2/2

11 december 2008 00:06

Eftersom du skrev klisterbindor kände jag mig träffad, men faktum är att jag ALLTID lägger mina i papperskorgen.
=)=)=)

http://www.firman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anders

11 december 2008 10:51

Ja, jag vet. Du är ursäktad.

 
Firman 2/2

Firman 2/2

11 december 2008 13:40

Man kan ju knappast missa från det avståndet...

http://www.firman.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mathias Jönsson - 1 februari 2010 08:00

Min blogg Lagledarens Funderingar byter skepnad och övergår nu till Två Gröna Hjärtan som du finner här: http://www.mathiasbloggar.com/   Därmed kommer denna sidan att upphöra inom kort och jag hoppas att Ni hittar till den andra bloggen nämnd ov...

Av Mathias Jönsson - 28 januari 2010 23:45

Efter gårdagens poängtapp för Arsenal borta mot Aston Villa (0-0) så drygade Chelsea ut sin ledning av Premier League. Med en match mindre spelad än Manchester United och Arsenal så leder man med en poäng före United och två poäng före Arsenal.   ...

Av Mathias Jönsson - 27 januari 2010 12:15

Efter söndagens exit från FA-cupen i fjärde omgången där Arsenal förlorade borta mot ett hungrigare Stoke med 3-1 är det ikväll dags för en ny Premier League batalj, den här gången borta mot Aston Villa. Låt oss hoppas att Arsene Wenger pånytt gör ni...

Av Mathias Jönsson - 21 januari 2010 17:30

Arsenal tog igår en superviktig seger då man vände 0-2 underläge hemma mot Bolton till seger med 4-2. Stor segerorganisatör var som vanligt lagkaptenen Cesc Fabregas som igår gjorde sitt 11 seriemål för säsongen. Imponerande resultat för en mittfälta...

Av Mathias Jönsson - 20 januari 2010 09:30

Igår var det dags för årets tredje träningspass för Benny Mårtenssons manskap.   Det var full fart från början och spelarna ska vara mycket nöjda med ett bra genomfört pass. 18 spelare deltog igår och de nya killarna från Lilla Beddinge  ramlar i...

Presentation

Omröstning

Vem vinner division 5 Södra 2010?
 ÖT-Smygehuk FF
 Anderslövs BoIK
 Blentarps BK
 Bosniska FK Behar
 Hammenhögs IF
 IFK Simrishamn
 IFK Ystad FK
 Kiviks AIF
 Liga 06 IF
 Sjöbo IF
 Skivarps GoIF
 Sövestads IF

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mathias Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards