mathiasjonsson

Alla inlägg under januari 2009

Av Mathias Jönsson - 30 januari 2009 17:20

Ikväll är det fredag och i och med det så avslutas omröstningen om "Vem som är Östra Torps bästa nyförvärv".


1. Andreas Sjödin från Hyllie IK (25,4 % av rösterna).

2. Mikael Fransson från Anderslöv (23,8 % av rösterna).

3. Andreas Sonesson från TFF (15,9 % av rösterna).

4. Kaj Nurmi från IFK Trelleborg (12,7 % av rösterna).

5. Andreas Ungh från Skillinge (9,5 % av rösterna).

6. Philip Ekström från Lilla Beddinge (6,3 % av rösterna).

7. Patrik Andersson från Anderslöv (4,8 % av rösterna).

8. Johan Revesz från IFK Trelleborg (1,6 % av rösterna).


Totalt röstade 63 personer.


Vi får se om alla Ni som har röstat får rätt eller fel i er tro om Östra Torps nyförvärv...


Oavsett spelas första träningsmatchen den 14:e februari hemma mot Skanör.


Forza Torp

Av Mathias Jönsson - 28 januari 2009 17:50

"I backspegeln" är en kategori i min blogg där jag kommer att skriva om händelser i min fotbollshistoria som ligger mig varmt om hjärtat.


Lördagen den 3:e oktober 1992


Minnesbergs IF 2-3 Östra Torps GIF


Min debut i A-laget och jag var 15 år.


Efter torsdagsträningen var det som vanligt samling och fika uppe i klubbrummet. Både A-laget och B-laget skulle spela match samma dag och samma tid, lördagen den 3:e oktober klockan 14:00.


Tränaren Rolf "Grus" Olsson rabblade upp spelarna i B-laget först och till min stora besvikelse så var jag inte uttagen...

När Rolf kallade A-lagsspelarna så lyssnade jag inte speciellt noga för hur stor skulle chansen vara att jag skulle få vara med i A-laget i en så pass viktig match som det här ändå var?


"-Kan Du Mathias???" frågade Rolf för andra gången...


"-Va? Ska jag vara med i A-laget?" var mitt svar.


Jag minns att mitt hjärta bultade snabbare och snabbare och jag blev jättenervös inför den stundande debuten.


På denna tiden bestod ett lag endast av 13 spelare, dvs endast 2 avbytare. Så att bli uttagen i A-lagstruppen var en bedrift bara det...


I A-laget spelade hjältar som Michael Hansen, Ola Karlsson, Kent Larsson och Fredrik Mårtensson.


Minnesberg mot Östra Torp i sista omgången av "kvalserien" till division 5 som det hette i höstspelet 1992. Serien på vårsäsongen bestod av 12 lag där man mötte alla en gång för att sedan till hösten bli uppdelade i kvalserier med 6 lag i varje. Östra Torp slutade sist i vårspelet och trea på hösten.


Med andra ord kunde man avancera två steg uppåt i seriesystemet på en säsong med lite flyt!


Minnesberg skulle vid seger klara sig kvar i femman medan Östra Torp inte kunde nå andraplatsen vilket därmed innebar division 6 spel 1993.


 

Som Ni läste ovan så slutade ju matchen med en 2-3 seger för Östra Torp. Dalby och Genarp stannade kvar i division 5 medan Östra Torp, Minnesberg, Gylle och Blentarp åkte ner i sexan.


Jag minns att det var en ruggig och kall höstdag och man frös verkligen på träbänken i Minnesberg. När matchklockan stod på 70 minuter och resultatet var 2-2 blev Mikael Nilsson skadad och jag fick göra en efterlängtad debut. Jag kom in i anfallet (som var min position på den tiden) och var väl inte delaktig sådär jättemycket i spelet. Jag försökte spela säkert med korta enkla passningar och lyckades med vad jag tog mig till.

I matchens 85:e minut avgör så Östra Torps Michael Hansen till 2-3 vilket krossade Minnesbergs drömmar om fortsatt division 5 spel.


Min debut var avklarad och den slutade med en skön seger!


B-lagsmatchen vanns av Östra Torp efter ett avgörande av backen Håkan Samuelsson. Därmed vann Torp reservlagsserien och gick upp i division 3.


Forza Torp

Av Mathias Jönsson - 23 januari 2009 21:55

2009 års seriespel är nu lagt.


Stefan Nilsson var på resande fot ute på Österlen i veckan för att försöka ro ihop spelprogrammet.


Inledningen ser ut att bli minst sagt tuff!


Vi börjar ju hemma med lokalderbyt mot Anderslöv fredagen den 10:e april.


Därefter följer 4 raka bortamatcher i tur och ordning: Liga 06, Askeröds IF, Rydsgårds AIF och Blentarps BK.


I omgång 6 (15:e maj) kommer så Östra Torps andra hemmamatch då vi tar emot Skillinge.


Anledningen till att vi har hela 4 bortamatcher i rad är att Rydsgårdsmatcherna är flyttade, dvs den matchen vi skulle ha hemma mot dem har vi flyttat till borta och tvärtom. Allt på grund av Östra Torps 75 års firande senare i år...


Det är bara att gilla läget! I höst har vi ju istället 4 raka hemmamatcher...


Forza Torp

Av Mathias Jönsson - 20 januari 2009 23:04

Tiden går så himla fort...


Idag är vår lilla tös Bella 1 månad gammal!

Det känns nästan som om det var igår hon föddes...


15 man på lördagens träning följdes upp av 12 man på Thorstens fyspass igår...

Kom igen grabbar, vi måste kunna vara fler spelare på passen!


Idag är det bara 25 dagar kvar till årets första träningsmatch där Skanör/Falsterbo kommer att stå för motståndet!


Här följer lite fotbollsreflektioner:


  • Kul att Peter Abelsson är tillbaka i Trelleborgs FF. Han lär omgående ta upp kampen om mittbacksplatserna med landslagsuttagne Rasmus Bengtsson och Torpasonen Jens Sloth.

  • AC Milans Kaka tackade som väntat NEJ till Manchester Citys bud. Shejkernas slutbud var 2,9 miljarder kronor samt 180 miljoner kronor i årslön för Kaka.

  • Malmö FFs Christian Järdler har skrivit på ett 4 årskontrakt med Halmstads BK.

  • Arsenals segdragna förhandlingar med Zenit St Petersburgs Andrei Arshavin har gjort att Inter och Juventus nu verkar redo att plocka fram den stora plånboken.

  • Bråkstaken Craig Bellamy lämnar West Ham för spel i Manchester City.

  • Fyra Spursfans stängs av från all fotboll i tre år efter att de erkänt att de skrikit ramsor med rasistiska och homofobiska inslag i en match mot Portsmouth i höstas. Deras glåpord riktades mot förre Spursspelaren Sol Campbell. De får även böta runt 6000 kronor var.

  • Ta chansen att se landslagsdebuterande TFF-backen Rasmus Bengtsson på lördag natt 02:25 i TV4 Sport då Sverige möter USA på bortaplan.

Sverige har inlett handbollsVM på allra bästa sätt med 3 raka segrar...

Hur bra var inte skånepågen Dalibor Doder i gårdagens 34-30 seger mot Spanien? På onsdag väntar Kuwait som lär bli en munsbit för de blågula hjältarna.

På torsdag väntar så hemmanationen Kroatien i en ren gruppfinal!


Forza Torp

Av Mathias Jönsson - 15 januari 2009 22:26

Det har nu gått 43 dagar sedan den 3:e december då oturen var framme och grinade Kristoffer Ekström i ansiktet!


Här följer nu Kristoffers tankar i hans väg tillbaka till fotbollen i en andra del:


Sist jag gästbloggade här så skrev jag att jag precis kastat kryckorna. Nu har det gått en månad sen dess och även om det kändes som att man stod still i början så är det tvärtom nu!


Jag känner mig i princip bättre och bättre för varje dag som går. Jag tränare rehab tre dagar i veckan på Lyftet i Trelleborg och övriga dagar hemma. Man kan säga att jag ökar belastningen i stort sett varje vecka som går.


Min sjukgymnast Jonas är verkligen suverän. Man förstår direkt att killen vet vad han snackar om. Vi skyndar långsamt och målet är ju givetvis att bli starkare i knät än vad jag någonsin varit. Den ända chansen att man ska kunna komma tillbaka till jobb och fotbollen är just att bli så stark i knät så att det kompenserar den del i mitt knä som aldrig kommer bli återställt.


Aldrig återställt??? Ja det låter kanske fruktansvärt, det tyckte jag också när min läkare Fredrik Nyqvist sa det till mig i tisdags. Faktum är att jag faktiskt inte kommer att bli helt återställd på grund av att den ena glidytan av brosk som man har i knät har förstörts och kan ej bli återställt.


Aldrig återställd betyder dock att det inte är kört, det är givetvis från fall till fall. Men man kan minimera risken genom bra träning.


Vi vet ju alla att det kan vara fruktansvärt stor skillnad på läkare och läkare. Det märkte jag i tisdags under mitt besök hos Fredrik Nyqvist. Jag hade själv aldrig träffat Fredrik innan men hade hört mycket gott om honom. Det jag hört stämde verkligen! Han var en sådan läkare som man i princip inte behövde ställa någon fråga till för han tog upp allt väsentligt på egen hand och förklarade på ett sett så man förstår.


En sak som inte skiljde Fredrik åt från andra läkare var hans inställning till fotboll! När jag ställde frågan om fortsatt fotbollsspelande så fick jag snabbt svaret:


"-Lever Du på fotbollen?"


När jag berättade att jag inte gjorde det så sa han:


"-Ja, då ska Du givetvis sluta med fotbollen direkt!"


Lite förvånad över hans uttalande så förklarade jag att jag tycker säkert fotboll är lika roligt som Henrik Larsson även om han lever på det och inte jag.


Då sa Fredrik:


"-Ja men fotboll är i mina ögon ingen sport. Men jaja, se till att träna ditt ben så starkt som möjligt innan du provar spela igen!"


Och med de orden gick jag ifrån ortopeden på MAS med lite blandade känslor.


En sak är säker och det är att jag ska göra allt för att kunna spela fotboll snabbt som möjligt igen. När det sen blir vet jag inte i dagsläget. Men som sagt, träningen flyter på bra så jag ser ljust på det hela...


Kristoffer "Ekan" Ekström

Av Mathias Jönsson - 15 januari 2009 22:03

Kvällens träning var den fjärde för året!

Vädret var näst intill PERFEKT. Helt vindstilla men tyvärr någon grad för kallt som gjorde att planen var väldigt hård.


19 spelare gav järnet under hela träningspasset.


Jag blir mer och mer imponerad av Patrik Andersson från Anderslöv! Han jobbar och sliter och sätter bollen i nät när tillfälle ges. Vilket härligt steg grabben ligger inne med. Han var ett stort utropstecken på kvällens träning! Hur kunde Anderslöv rata honom?


Nicklas Mattsson och Kent Larsson hade några tuffa men justa dueller... Det ska smällas på ibland!


Mattias "Jysse" Jönsson ser ut att gå mot en ny vår. Han ser mer motiverad ut än nånsin. Det bör bli tufft för motståndarnas forwards att ta sig förbi firma Jönsson/Mattsson årgång 2009!?


Johan Revesz och Andreas Ungh gjorde sina första pass för året efter sjukdom och båda såg pigga ut.


Inte mindre än tre nya spelare deltog på kvällens träning. Dock är ingen av dem klara för Östra Torp ännu.


Träningen avslutades med en tuff löpövning på 10 minuter där tränaren Kalle Palm manade på killarna! Vi behöver få upp konditionen så den sortens övningar lär vi nog få se mer av!?


På lördag klockan 10:00 smäller det igen! Då är det dags för en ny träning på Smygehamns grusplan.


Forza Torp

Av Mathias Jönsson - 12 januari 2009 23:09

Så var till Thorstens stora glädje första fyspasset avklarat!

ThorstenAntalet spelare som letat sig upp till Smygehallen slutade på 15 vilket får anses godkänt!


Uppvärmningen bestod av sittfotboll vilket nog var första gången för många?



Efter sittfotbollen var det dags för lite fitnessboxning... Jocke Vedmar och Martin Nilsson är koncentrerade!


Bänkpressen blev ett populärt inslag också!

Avslutningsvis kom Thorstens favorit (mattorna) fram!

Ett bra debutpass med härlig inställning från samtliga. Inget gnäll överhuvudtaget. Nu tar vi nya tag och tränar på torsdag också och då gäller det utomhusträning!


Forza Torp

Av Mathias Jönsson - 10 januari 2009 14:21

Jag har valt att ranka de 14 lagen som tillhör Trelleborgs Kommun.


  • Trelleborgs FF (spelar i Allsvenskan)

Ingen motivering nödvändig. TFF är bäst och kommunens stolthet. Siktar på en mittenplats av årets Allsvenska.


  • FC Trelleborg (spelar i division 3 Södra Götaland)

Stavstens IF, BK Ymor, Stavsten/Ymor och nu FC Trelleborg var ett topplag i trean ifjor och har en bra chans att ta sig upp ytterliggare ett snäpp.


  • IFK Trelleborg (spelar i division 3 Södra Götaland)

IFK Trelleborg har allt som oftast problem internt bland spelare och ledare. Jag tror de blir 6-7 som bäst.


  • MF Pelister (spelar i division 3 Södra Götaland)

Nykomlingar i trean. Har klättrat många steg uppåt i seriesystemet de senaste säsongerna men får hoppas att de lyckas stanna kvar i debutsäsongen.


  • Östra Torps GIF (spelar i division 5 Södra)

Nykomlingar i femman efter överlägsen serieseger i sexan med imponerande 102 gjorda mål framåt. Med 8 nyförvärv hoppas vi kunna ge topplagen en match.


  • Anderslövs BoIK (spelar i division 5 Södra)

Kvalade 2008 till division 4 men misslyckades ta steget upp. Ser ut som 2009 kommer bli ett mellanår för BoIK då man tappat tre av sina mest tongivande spelare.


  • Minnesbergs IF (spelar i division 6 Södra)

Minnesberg spelade en väldigt underhållande fotboll under stora delar av förra säsongen men man slutade ändå bara sjua! I år blir det bättre!?


  • BK Skansen (spelar i division 6 Södra)

Skansen slutade på en femteplats ifjor och nu siktar man på att ta steget upp i femman! Har värvat en del och lär bli ännu bättre.


  • Gislövs IF (spelar i division 6 Södra)

Gislöv kom på en fin sjätteplats ifjorårets divison 6. Gislöv har ett mycket ungt och orutinerat lag men lyckas man utveckla ungdomarna kan man kanske tampas om en kvalplats?


  • Bosniska FK Behar (spelar i division 6 Södra)

Behar är nykomlingar i division 6 och ska spela där för första gången i deras historia. Jag tror Behar lyckas undvika kvalspel och hamnar på en 7-8 plats.


  • Skegrie BK (spelar i division 6 Södra)

Skegrie klarade ifjor sig undan kvalspel med nöd och näppe och jag tror att 2009 inte kommer att bli bättre. Ett stundande kvalspel neråt i systemet att vänta!?


  • Gylle AIF (spelar i division 7 Södra)

Gylle hamnade på en 8:e plats av fjorårets division 7. Men allt vänder snabbt. Ny tränare och ett tiotal nya spelare gör att Gylle nu är favoriter till att vinna sjuan!


  • Lilla Beddinge BK (spelar i division 7 Södra)

Lilla Beddinge var slagpåse i 2008 års division 6. Man lyckades inte vinna en enda match. Med alla de lovande ungdomarna man har bör man sikta på att få kvala upp.


  • Klagstorps IF (spelar i division 7 Södra)

Att Klagstorp fortfarande finns kvar i seriesystemet är ett under. Gång på gång har man varit på väg att lägga ner men eldsjälarna ser alltid till att Klagstorphjärtat fortfarande slår. Näst sist ifjor och placeringen blir nog inte bättre i år.


Forza Torp

Presentation

Omröstning

Vem vinner division 5 Södra 2010?
 ÖT-Smygehuk FF
 Anderslövs BoIK
 Blentarps BK
 Bosniska FK Behar
 Hammenhögs IF
 IFK Simrishamn
 IFK Ystad FK
 Kiviks AIF
 Liga 06 IF
 Sjöbo IF
 Skivarps GoIF
 Sövestads IF

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mathias Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards